fredag 3. juni 2011

Helse i hver solstråle

Sommeren har kommet og helse er ikke lenger i hver bæsj (unnskyld uttrykket, men det er sitat fra Per Fuggeli, i alle fall nesten), men i hver solstråle. Banalt, men sant. Og så er det helse i hver eneste hageglede. Morellkart, for eksempel; helseeffekten av morellkart er klart undervurdert. Etter årevis uten moreller, noe som for det meste skyldes at fuglene spiser dem, men også at trærne har vært syke, er det i alle fall lurt å glede seg over at det er masse kart. Det kan jo hende at det blir fuglene som vinner kampen om morellene i år, også, og da blir det ikke mye å glede seg over lenger.
Andre hagegleder er mer åpenbare:  Lys gule, enkle peoner som myldrer og står i fin kontrast til selvsådde blå akeleier og store, dyplilla iris. Og nytt av året er rhododendron i mengder bak huset, slik at vi kan ligge i senga og se ut på blomsterklasene. Dette er forebyggende helsearbeid: Jeg tenker at jeg må ha noe vakkert å se på hvis jeg må ligge mye i senga. Det samme tenkte jeg i forfjor da jeg brukte en uke av sommeren til å pusse opp soverommet, og da jeg hengte en fin tegning, som jeg fikk av eldste datter, på veggen slik at jeg kan sitte i senga og se alle detaljene. Nå varer rhododendronblomstringen riktignok ikke så lenge, men buskene blomstrer i det minste på ulik tid, og gleden kan oppmagasineres i hjernen og hentes fram som indre bilder i lang tid. Så det.


1 kommentar:

  1. Hei vennen. Ja, så mye vakkert å glede seg over, og så mange fine bilder å fylle sinnet med. Kos dere i Berlin, og så kommer du hjem med nytt mot til å ta fatt på nok en krevende
    2. mil før sommeren kommer for fullt. Takk til den "utemde" for nok et deilig fiskemåltid, sei på thailandsk vis. Interessant og godt, også.
    Klem fra Lise i Lia.

    SvarSlett