fredag 6. mars 2009

Her skjer det noe

I går ringte min behandlende lege fra Radiumhospitalet. Hun hadde jo fått brev fra meg. Umiddelbart var hun åpenbart skeptisk til det lille jeg hadde skrevet om behandlingen i Kiel og mente den kunne passe for prostatakreft, men kunne ikke se hvordan den kunne være anvendelig for eggstokkreft. Jeg sa, som sant er, at det kunne jeg ikke vurdere, men bad henne kontakte professoren i Kiel for videre informasjon. Hun var nok urolig for at jeg ville avbryte eksisterende behandling på Radiumhospitalet, men det har jeg ingen planer om. Da hun forstod det, ble hun tilsynelatende lettet og vi ble enige om at vi skulle drøfte saken på evalueringsmøtet 17. april. Til den tid skal hun ha innhentet informasjon om kombinasjonsterapien i Kiel. På denne måten blir vel evt. behandling i Kiel noe forskjøvet, for de trengte 5-6 uker fra beslutningen var tatt til behandlingen kunne komme i gang. Men det er vel verdt det. Jeg har ikke noe behov for å komme på kant med noen behandlere, snarere tvert i mot.

Legen ville også vite hvor mye behandlingen ville koste. Da hun hørte det, mente hun at sjansene for å få dekket utgiftene var små. Men jeg tenker at det siste ordet ikke er sagt. Dessverre er systemet slik at det er de regionale helseforetakene som avgjør om det er mulig å få dekket utgifter til behandling i utlandet som ikke gis i Norge. Og jeg går ut fra at de regionale helseforetakene spør sin egne spesialister...Men vi får se. Dette er en prosess som bare så vidt er i gang og mye kan skje.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar