søndag 24. juli 2011

Her ligger jeg

Ja, her ligger jeg med nål i hånden og pose med vann på stativ. Magen min ble bare verre og Siri fikk meg overtalt til å dra på sykehuset. Det viser seg at jeg simpelthen er forstoppet, utrolig prosaisk, men vondt og ubehagelig og dessuten slitsomt, ettersom jeg har kastet opp alt jeg har prøvd å spise de siste dagene. Hele tykktarmen er full av avføring, men jeg har ikke tarmslyng, sier legen og ser begeistret ut. Jeg blir ikke like begeistret, for det er ubehagelig nok som det er. Nå prøver de her på sykehuset å bløtgjøre avføringen - beklager om dette virker unødig detaljert - men foreløpig uten resultat. Så jeg ligger litt matt i senga med mage som en utspilt ballong, men føler meg godt tatt vare på og nyter faktisk litt å få lov til å være syk og svak og dårlig bak.

Dagens højdare var et forsøk på å drikke en proteindrikk. Den førte til noen runder med oppkast, og her skal jeg ikke gå i detalj, men bare slå fast at jeg sjelden har følt meg så utrolig dårlig. Da var det ikke mye igjen av tapre Trine, men snarere en jamrende versjon av samme. Jaja. Jeg fikk kald klut på pannen og det hjelper alltid.

Jeg skulle ønske jeg kunne komme ut og gå i fakkeltog i morgen, men det tror jeg neppe blir noe av. Heldigvis kan jeg ligge her i enerommet mitt og grine så mye jeg vil over fredagens uhyrligheter. Jeg føler så sterkt med de som har mistet barna sine og alle som har opplevd forferdelige ting som de vil bli hjemsøkt av i lang tid framover.

20 kommentarer:

  1. Du Trine, mitt forbilde, som alltid. Midt i egen smerte med omtanke for andre, og med ironisk humor. Stor knuseKLEEEM fra Tonje

    SvarSlett
  2. Rigtig god bedring, tænker på dig. Og nyd at du er patient for en stund og lad sygeplejerskerne pleje dig. Og tragisk med fredagens tragedie. Har gået og sunget Kringsat af Fjender - som giver mig troen på demokratiet som den ultimative styreform. Tanker Ellen

    SvarSlett
  3. Kjære Trine. De siste dagenes begivenheter har vært tunge og slitsomme for oss som ikke feiler noen ting. Til tider har jeg følt meg helt utmattet av all ondskapen. Hvordan det har vært for deg som skulle få dette samtidig som smerter og sykdom skal utholdes, kan jeg bare ane. Enerommet er deg vel unt! Å, som jeg ønsker at både magen din og du skal få en lettere dag i dag. Og
    om det ikke blir fakkeltog hverken på deg eller meg, ett minutts stillhet kl. 12 kan vi være med på alle. Klem fra Elisabeth.

    SvarSlett
  4. Tenker på deg og er så glad fordi du blir godt tatt vare på.
    Akk, den magen, ikke noe snill mot deg. Har de vurdert utlegging til stomi, selvom det er litt for tidlig etter strålingen? Proteindrikkene er ikke alltid så gode, særlig når det ikke er plass til dem!!!! Arghhhh!!!
    Vi skal til byen i tog i dag, og da skal jeg bære en ekstra fakkel for deg! Du ringer, jeg----!Klem Lise i Lia.

    SvarSlett
  5. Hei igjen, gode venninne.
    Så ble det rosetog og ikke fakkeltog, og da gikk far litt i, akkurat i blått.
    Er det noe som helst du ønsker deg??Bøker? Hvilke? Har du lest Helene Uris sin nye?
    Pls. si fra, så kommer jeg, vet du.
    Kveldsklem Lise i Lia.

    SvarSlett
  6. Hei vennen. Hørte du hadde bedt om mobil og pc,
    DET var flott fremgang det, kjære Trinemor.
    Fortsatt god bedring, vennen, vi tenker på deg hele tiden og sender alle våre positive tanker til deg. Klem oss to i Lia.

    SvarSlett
  7. Hei Trine.

    Jeg sender alle mine varmeste tanker til deg i kveld.

    Hilsen Elisabeth

    SvarSlett
  8. Hei vennen.
    SÅ godt å se deg i går, med latteren på
    lur, selvom det var poser og kanyler til alle kanter. At du er ganske så medtatt av denne omgangen er veldig forståelig, så i dag ble det mye god søvn på deg. Vi hadde Sverre til en god lunsj i dag, han vil bare ha deg hjem, så stå på Trinevår, jeg vet du også gjør alt du kan. Ros får du av legene!!!! Regnværsklem Lise i Lia med følge!

    SvarSlett
  9. Tenker på deg, Trine. Håper det snur snart. En sommerhilsen fra Molde. Sigrun

    SvarSlett
  10. Kjære, kjære Trine. er det lov å si at det er veldig vondt å høre hvordan du har det nå, at vi hjelpeløse oppfatter hva som skjer, at vi ikke kan gjøre noen verdens ting annet enn å håpe at du får det bedre snart. Jeg føler så veldig med deg og familien. Skulle virkelig ønske jeg kunne lindret smerten din, fått deg til å le og strøket deg på kinnet. Ord blir liksom bare meningsløse, men det er det vi har å kommunisere med nå. Tror, og håper du blir bedre, masse kjærlige hilsener og kraft og styrke fra Tonje og Eivind på Lillehammer

    SvarSlett
  11. Kjære Trine.

    Jeg har spiller Schubert og tenker på deg i kveld.

    Klem fra Elisabeth

    SvarSlett
  12. Kjæreste deg. Vi savner deg noe så aldeles forferdelig, men vet at du får godt stell på BSH. At du ikke orker besøk, forstår vi alle, vet du. Om du ønsker sms'er, så formidles det vel til dine nærmeste. Du skal bruke krefter på å "få til et slags liv her"! som du så fint sa, da vi klemte deg som snarest sist.I dag skinner solen, og vi tenker på deg hele tiden. Klem oss to i Lia. Lise.

    SvarSlett
  13. Så er du gått inn i et annet rom, kjæreste deg. TAKK for den vare, vakre, lange, vonde, gode natten jeg fikk være nær deg, bare et døgn før du stille og fredelig forlot din skjønne familie og alle dine venner i dyp sorg, men også lettelse over at du slapp mer vondt nå.
    Du var en flott turgåer, ha nå "en god tur", vennen, vi elsker deg og vil bære minnet ditt med oss. Klem Lise og Knut.

    SvarSlett
  14. Vondt å høre...mine tanker går til familien.Har fulgt bloggen hennes over lang tid,den var til stor trøst og inspirasjon da jeg selv var i samme situasjon.Et usedvanlig modig og positivt menneske har forlatt oss.Hvil i fred.

    Tove

    SvarSlett
  15. Min dypeste medfølelse i sorgen.
    Jeg var så heldig å bli kjent med deg da vi som godt voksne studerte sammen på HIAK. Du delte villig av din kunnskapsrikdom og var et usedvanlig godt og flott menneske. Jeg har fulgt bloggen din siden du ble rammet av sykdom rett før vi avsluttet studiene, og beundrer deg for din styrke og ditt pågangsmot, og for at du har latt oss få følge deg tett på livet i fem år.
    Hvil i fred, Trine.

    Kari Gro

    SvarSlett
  16. Mine dypeste kondolanser til Trines familie og venner.
    Hun sendte meg en sms for å takke etter at jeg tok opp ventetid i Aftenposten. Vi har kun hatt kontakt noen få ganger via sms, men jeg satt svært stor pris på hennes oppmuntring og støtte.
    Hun ga meg mot i en vanskelig tid, uten å ane hvem jeg er. Tror hun hadde et stort hjerte.

    Ønsker alt godt til hennes familie og venner i den tunge stunden.

    Mvh

    SvarSlett
  17. I dag skal vi alle ta det siste farvel med vidunderlig flotte Trine. Til og med himmelen gråter nå. God reise, vår alles gode venn.

    SvarSlett
  18. Vollen er så tom og annerledes uten deg,ingen rank Trine å se etter og få en prat og en te med. Ingen våt og vilter Krølle. Avskjedsdagen din i Haslum, som du selvfølgelig selv hadde regissert, var fantastisk fin. Sverres tale, alle barn og svigerbarn, mor Ellen med sin bror, musikken, sang og dikt, stappfullt med familie og venner,ja det var en av de fineste timene i våre liv. Takk kjære! Lise.

    SvarSlett
  19. Takker for alle delte erfaringer og kloke innsikter om det som er viktig her i livet.
    Hvil i fred.

    SvarSlett
  20. Ord blir fattige, men jeg takker for at jeg fikk ta del av livet ditt, Trine, selv om det var via bloggen din.

    Alle mine tanker går til familien og deres store tap.

    SvarSlett