fredag 16. februar 2007

Kropp

Det er så vanskelig å beskrive ubehaget når kroppen ikke er som den pleier. Like vanskelig er det å forklare hvor godt det er at kroppen har blitt gjenkjennelig igjen. Den har sine små vondter og verk, men det er velkjente følelser som nå hilses med en viss lettelse. Hovedfølelsen er at kroppen er "min" mens kroppen som ble behandlet med cellegift, ikke var det. Den føltes ikke riktig.

Min gode venn Astrid sier at det er for mye fokus på smerte og for lite på ubehag i kreftbehandlingen. Det gjelder kanskje annen sykdomsbehandling, også. Som nyoperert synes jeg det var fint at helsepersonalet var opptatt av å dempe smertene, så bildet er selvsagt ikke entydig. Likevel er det et faktum at mange sykdommer, også kroniske, medfører mer ubehag enn regelrett smerte og at dette ubehaget kan være veldig plagsomt. For meg er fravær av ubehag en viktig del av min opplevelse av å være frisk. Jeg føler meg nemlig frisk. I alle fall til det motsatte er bevist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar