fredag 13. november 2009

Her går det unna!

I dag er det fredag. I går hadde jeg møte med professor Fändrich, dvs. allerede onsdag kveld traff vi ham tilfeldig i hotellobbyen mens vi sjekket inn, Ane og jeg. Da sa han at det var riktig at tumorvevet hadde vokst, men så smilte han blidt og sa at kreften jo hadde ikke spredd seg. At det skulle være en god nyhet, hadde jeg ærlig talt ikke tenkt på.

I går sa professor Fändrich at han trengte å gå gjennom CT sammen med en røntgenlege, men at han var innstilt på å hente ut tumorceller til å forsterke vaksinen og da kunne han like gjerne prøve å operere ut alt. Jeg forklarte ham at jeg hadde fått vite i Norge at en operasjon til var uaktuelt, fordi det kunne føre til en oppblomstring av vekst av kreftceller i tillegg til at det var en fare for at kirurgene mistet kreftceller i buken og derfor kunne komme til å spre kreften. Da bare rystet han på hodet og fortalt at han i mange år har assistert ved gynekologiske operasjoner og de har alltid prøvd å fjerne alt. Det gjorde de jo i Norge ved den første operasjonen, også. Det var komplisert område å operere i, sa han, men det går. Såvidt jeg vet er han egentlig plastisk kirurg. Etter en slik operasjon er planen å holde situasjonen stabil. Men han har ikke hatt mange eggstokkreftpasienter og det er store individuelle forskjeller, passet han også på å legge til.

I morges ringte professor Fändrich og sa at han og røntgenlegen nå hadde sett på CT sammen. Tumoren(e) sitter i blæreveggen og rektum, om jeg oppfattet det riktig, og det høres ikke akkurat enkelt ut, synes jeg, men det er heldigvis ikke meg som skal operere. Dessuten gjorde han oppmerksom på at det høyre hjertekammeret var litt for stort. Kan det stemme at han sa at forbindelsen mellom lever og hjerte vanligvis er 30 mm og at min var 33 mm, dvs. utvidet? Det skulle skyldes cellegiften. Jeg forklarte så godt jeg kunne at jeg har blitt hjerteundersøkt i Norge og at de mente hjertet er i orden. Men denne CTen er jo selvsagt den nyeste....

Han spurte om jeg kan være i Kiel mandag for operasjon tirsdag. Så her er det nesten bare å snu i døra. Jeg har akkurat rukket å pakke ut kofferten.

6 kommentarer:

  1. jeg tenker veldig mye på deg. stoler på at ale vil gå bra for du er den beste mammaen i verden og du klarer alt

    SvarSlett
  2. da er jeg tilbake på hotellet etter en dag på sykehuset i kiel med mamma. det har vært mange undersøkelser og mye venting, men folk har vært høflige og korrekte og jeg føler meg trygg på at hun er i gode hender. professor händrich forklarte at operasjonen er utfordrende, men at han vil klare det veldig fint. i noen situasjoner er det deilig med selvsikre kirurger!
    oppdatering følger så snart jeg har hørt fra professor fändrich i morgen. de kan være ferdige så tidlig som kl 10 hvis det ikke dukker opp noen hasteoperasjoner.

    SvarSlett
  3. Professor Fändrich ringte nettopp og forklarte at operasjonen har gått fint. Det var ingen komplikasjoner. Hun blir på operasjonsenheten frem til i ettermiddag, før hun skal tilbake på det vanlige rommet.
    Fändrich forklarte at tumorene lå tett inntil blære, rektum og ureter (?), dette siste er forbindelsen mellom nyrer og blære, og var det som representerte utfordringen, fordi han kunne komme til å måtte kutte ut noen cm av denne og sy den sammen igjen. Nå mente han isteden at han fikk fjernet alle kreftcellene uten å kutte i ureter, så det var jo bra. Av blæra har han fjernet omtrent 1 cm2, og også litt av muskelvevet ved rektum, men uten å skade selve organet. Han forklarte i går at å fjerne litt av blæra ville være ukomplisert og er noe han har gjort utallige ganger før.
    Nå skal jeg ut for å lete etter en dings som kan få mammas macbook air på sykehusets internett, før jeg går opp og ser om hun har våknet. Alle vi traff på sykehuset i går var høflige og vennlige, og jeg stoler på at hun vil bli godt tatt vare på der.

    SvarSlett
  4. jeg skal hilse fra mamma og si at hun har det bra :)

    SvarSlett
  5. En stor kram till dig Trine och massor med god tankar!!
    Elaine

    SvarSlett
  6. thinking of you often, hope you are not in too much pain. lots of love from jan x

    SvarSlett