lørdag 18. desember 2010

Etter evaluering

Evalueringsmøtet falt selvsagt på samme dag som vår planlagte julefest for venner og naboer i Berlin og lot seg ikke bytte. Men vi kunne jo bytte, så vi flyttet festen fra torsdag til onsdag. Jeg fløy ned tirsdag og forlot festen under muntre tilrop for å fly hjem onsdag kveld. Det høres kanskje hesblesende ut men var faktisk veldig hyggelig. Mye menneskelig varme å ta med seg hjem. På flytoget traff jeg en gog skolevenninne, så det var en svært sosial og veldig hyggelig kveld.

Jeg fikk tatt alle blodprøvene som skal til for vaksinen i går, når jeg nå likevel var på Radiumhospitalet. CT og undersøkelse viste at svulsten(ene), altså "klumpen", var blitt mindre, 2-3 cm i diameter, sa dr.  Kærn etter undersøkelsen. CA 125 var 20 og da jeg påpekte at det tidligere hadde vært nede i 12 og 15, mente hun at tallet kunne skyldes en ny rutine for analysen. I alle fall forstod jeg det slik. Hun tilla det ikke noe særlig vekt, tydeligvis. Dr. Kærn var ellers veldig fornøyd med at cellegiften hadde hatt så god virkning, men mente det var best med en pause nå. Da er det håp om at jeg ikke blir platinumresistent ennå, altså at carboplatin fortsatt kan virke. Caelyxen skal ha en ganske langvarig virkning. Ny CT og CA 125 i uke 11 og ny time i uke 12. Hun var veldig fornøyd med at jeg skal få vaksine. Håpet er at vaksinen vil stabilisere situasjonen.

Dagen etter snakket jeg med professor Fändrich i Kiel. Han sa at blodprøveanalysen fra Brüssel viser at tarmfunksjonen ikke er i orden, dvs. at tarmbakteriene som en del av immunforsvaret ikke fungerer som det skal. Dette kan visst påvirke lymfekjertlene på en eller annen måte som ikke skal være bra. Uff, det er så mye jeg ikke vet og ikke en gang gjør noe for å få vite. Sukk. Men det er pussig at legen på Radiumhospitalet ikke spør etter tarmfunksjonen, siden jeg åpenbart er veldig tynn. Nå har jeg fått beskjed om å spise Mutaflor, som er et tysk, reseptfritt preparat som skal bidra til å få tramfloraen på plass. Selv er jeg litt skeptisk, for jeg spiser jo allerede acidophilus som skal gjøre det samme... Ellers skal jeg til Kiel igjen for nye blodprøver i slutten av februar/begynnelsen av mars.

Konklusjonen er at jeg har "sykdomsfri" fram til jeg blir innkalt til leukaferese i januar. Det kjennes jo bra ut.

1 kommentar:

  1. Hei igjen, flittige jente.
    Så var første dag som legdommer over, og det er bare to dager igjen for deg. Vet at du liker dette, vi andre hadde fått sammenbrudd like innunder julen, men du tar alt på strak arm. Så får vi håpe at din mor får være på Bærum til hun kan klare å gå igjen, godt at Kari var der når det skjedde. Det skulle vel være slik, da. Vi snakkes, gode venninne. Klem Lise i Lia.

    SvarSlett