mandag 24. januar 2011

Er det lov å kalle dette livet for ferie?

Jeg har faktisk hatt følelsen av å ha ferie i det siste. Det er ikke fordi det ikke er nok å gjøre. Det skyldes nok snarere at det er færre faste avtaler og at familien stort sett passer seg selv. Jeg har langsomt kommet i gang med litt trening. Legemet var tungt å dra i gang, men jeg kjenner forbedring allerede etter to ganger på ashtanga yoga-timene her i den lokale treningshallen. Det har jeg unt meg i tillegg til alle tilbudene som finnes under "Aktiv på dagtid"-paraplyen. Et fantastisk tilbud til uføretrygdede og andre trengende: For 300 kr i året har vi et variert tilbud om trening, fra klatring og padling til svømming og yoga via styrke- og kondisjonstrening. Tilbudene er gode og jeg ser til min glede at de blir flittig brukt.

19. januar var jeg på forskningslaboratoriet på Radiumhospitalet og fikk vurdert om blodårene mine var gode nok for leukaferese. Først hadde jeg tatt masse blodprøver som skal sjekke hiv, hepatitt etc. På labben ble jeg tatt meget vel i mot og vist rundt. Der var det nytt, lyst og lekkert, men tydeligvis ingen skjerm å se film på mens en ligger i stolen og får sendt blod ut og inn av kroppen. Det hadde de i Tyskland, altså en mulighet for å se film. Ikke at det er så farlig for meg. Jeg kan ta med meg ipoden hvor jeg for tiden hører Dickens, riktignok i litt pussige utdrag ettersom jeg åpenbart ikke har klart å ta opp alle cd-ene i rekkefølge. Jeg lærte dessuten at det heter leuk-aferese og ikke leuka-ferese, som jeg hadde trodd. En aferese er den prosessen der bestemte blodceller (i mitt tilfelle leukocytter) blir hentet ut av blodet som tappes ut av kroppen og der resten av blodet sendes tilbake inn i kroppen igjen.

Ellers har jeg sendt nye blodprøver til ernæringsfysiologene i USA. Jeg klarte ikke å tolke resultatene selv, så nå skal jeg snakke med en av ernæringsfysiologene i telefonen snart.

Ellers holder vi på med helsepolitikk for tiden, min kumpan og jeg. Vi har oppdaget at vi, dvs. Norge, har en nasjonal kreftstrategi og at partiet Høyre til og med har laget en egen kreftplan. Ikke verst.  Morgenstemningen ved Oslofjorden er ikke verst, den, heller.

1 kommentar: