mandag 2. februar 2009

Gode og ikke så gode nyheter

Vi tar de gode først. Jeg har en cyste i bekkenet som  vokser langsomt (fra 1 cm i diameter i juli til 4,5 cm i februar året etter). De dårlige nyhetene er at jeg har en cyste i bekkenet som vokser. En god nyhet er at jeg kan reise på påskeferie som planlagt. En dårlig er at jeg må ta tre cellegiftkurer og en CT før jeg kan reise på påskeferie. En god nyhet er at jeg ikke kommer til å miste håret, fordi jeg denne gangen "bare" skal få Carboplathin og ikke Taxol. Akkurat hvorfor vet jeg ikke, for hjertet, som muligens ble noe svekket av Taxol, er friskmeldt. Uansett skal jeg hjertetestes på Radiumhospitalet 4. februar. 

Løpet framover er da slik:
Mandag 9. februar kl 09 - blodprøver (immunsforsvar) på Sykehuset Asker og Bærum og kl 10 - dr. Dyrkorn. Tirsdag 10. februar: Cellegift samme sted. Dette gjentas tirsdagene 3. og 24. mars. CT og CA 125-blodprøver blir 30. eller 31. mars og 1. april reiser vi på påskeferie til Tenerife. Etter påskeferien, 17. april skal jeg til evaluering på Radium igjen. Har behandlingen virket, går vi løs på tre nye behandlinger.

Interessant nok var sykepleieren i dag et kjent ansikt. Unni har vært utplassert på Kreftavdelingen på Sykehuset Asker og Bærum som en del av utdanningen til kreftsykepleier. Vi har tydeligvis snakket en del om mine behandlingserfaringer (uten at jeg husker det akkurat nå), for hun refererte til at jeg hadde sagt at kontinuitet er viktig for oss pasienter, dvs. mest mulig å møte  de samme ansiktene. Det har dr. Valbø nok også vært opptatt av, for hun hadde henvist meg til dr. Kern, som jeg også var hos i juni. Både lege og sykepleier var veldig søte mot meg i dag. Jeg følte meg meget godt tatt vare på. Det var selvsagt at påskeferien skulle vernes og alle avtaler ble ordnet mens jeg var der. 

- Du kan leve med sykdommen, sa dr. Kern i dag. Så jeg dro rett på trening. 

P.S. Noen har misforstått bloggen hvor jeg skrev at jeg ikke orker å snakke. Jeg orker absolutt å snakke, men ikke nødvendigvis om det som er vanskelig (med alle). Alle samtaler som gir energi og påfyll mottas med takk.

1 kommentar:

  1. Kjære Trine! Sitter her i Trondheim og banner over den jævla kreften som ikke kunne gi deg lenger pause. Godt den i hvertfall vokser langsomt og at legen sier du kan leve med den. Flott å høre at det ble noe av turen til Tenerife. Jeg tror sol og varme er veldig helsebringende, i tillegg til alt annet bra som følger med. (Modning av d-vitamin i huden og mindre spenning i muskler.) Håper Slumdog millionaire var bra. Tar gjerne en kinotur eller to i Asker hvis det dukker opp noe bra der. Og turer i frisk luft i Vollen ønsker jeg meg flere av enn det har vært muligheter til i det siste. (Når det passer for deg, naturligvis.) Skal hilse masse fra Siri og Stine. Hils E+S+E. Stooor klem. Eli

    SvarSlett