lørdag 13. mars 2010

Bordesholm

Bordesholm er en bitteliten by, vel nærmest en landsby, to stasjoner ut av Kiel med et tog som maks tar et kvarter. (I parantes bemerket var det både nytt og presis...) Legeparet Peters har sin praksis i utkanten av byen, jeg vil anta en ca 20 minutters gange fra stasjonen. Praksisen holder til i et gammelt hus som tidligere har vært kolonialbutikk. Den viste seg å være en antroposofisk praksis, så det rommelige interiøret hadde både avrundede hjørner og rosa, gule og grønne pastellfarger i veldig behagelige, store rom. I hvert rom stod det dessuten et gammelt skap eller skrivebord e.l., noe som også gav en fin stemning. Herr Peters, som var den som tok seg av meg, åpnet med en liten norsk setning, for han hadde vært mye i Norge da han for tjue år siden hadde arbeidet i Sverige. Ellers foregikk samtalen på tysk. Jeg fikk spurt ham om mistelteinbehandling mot kreft, noe som særlig antroposofiske leger anbefaler. Han mente at det fantes rikelige studier både om mistelteinbehandling og hyperthermi, men var usikker på hvordan misteltein ville interagere med immunterapien. Det var tydelig at han hadde et nært samarbeid med professor Fändrich, for han hadde overtatt mange pasienter derfra nå, sa han. De var også blitt enige om at han skulle varme opp området der vaksinen settes med ultraviolett (?) lys, så jeg satt under en varmelampe i tjue minutter før jeg jeg sprøyten. Alt i alt var det en hyggelig opplevelse med vennlige mennesker i et hus det var godt å være i. Jeg syntes det var litt spennende å skulle ut på oppdagelsesreise...

Denne gangen kjøpte jeg en elektrisk varmepute som var til stor hjelp da feberrystningene begynte om kvelden. Heldigvis får jeg bare disse feberanfallene samme kveld som vaksinen blir satt. Dagen etter er jeg i form igjen. Anne-Tove var en god "sykepassre", dvs. hun passet ikke så veldig, men hadde ikke mere ekspansive lyster enn det jeg hadde. Vi besøkte hennes gamle kunstskole og traff tilfeldigvis en ung kokk i kantina, som viste seg å være datteren til en av studiekameratene hennes fra førti år siden.  Morsomt.

1 kommentar:

  1. Hei igjen.
    So far so good, også med den nye legen da! Godt at du hadde en positiv feeling rundt det hele, tror at det er superviktig å holde "garden" din oppe!!!!Nå er det jo deilig påskesol i Vollen og du er vel ute på tur! Fortsatt god helg, og kos deg med sol, snill mann og Krølle.
    Klem Lise.

    SvarSlett