torsdag 18. mars 2010

Øynene denne gang

Eller var det hjernen? Ikke husket jeg hva ortoptisten het eller hvilken adresse han hadde, men time hadde jeg. Så nå skriver jeg det her: Aleksander Aas i Pilestredet 15. Forøvrig mener han at vi bør ta sikte på å operere øyet, men først etter at en har funnet ut av hva som har forårsaket lammelsen av muskelen i venstre øye. Jeg har fått time hos nevrolog 31. mai, så da skjer det i alle fall ikke noe før den tid. Det er visst Ullevål sykehus som skal foreta operasjonen. Som den oppmerksomme leser har forstått, fant jeg ortoptisten ved å gå på intuisjon.


Dette er (dessverre) ikke et bilde fra min hage, men en skulptur i pil som er laget av Marianne Seidenfaden på Dorthealyst på Sjælland. Den er tatt med i dag fordi tiden nå er komme ttil å hagedrømme. Snøen smelter og jeg har lyst å planlegge kjøkkenhage før kjøkkenhagen ikke har blitt til noe i år heller.

De nye brillene er ikke noe særlig. Det er bedre med linser, synes jeg. Da vet jeg i alle fall når jeg skal lukke det ene øyet, venstre lukkes på nært og høyre på fjernt. Med brillene skal jeg liksom tro at jeg ikke trenger å jonglere mellom øynene, men det er mer anstrengende enn noe annet. Nye nærbriller må jeg uansett ha, for de som jeg fikk var helt umulige. Får prøve å gjøre dem til skjermbriller. Kjenner at jeg ikke helt gidder å bry meg. Det er da morsommere ting å holde på med. Akkurat nå har jeg mer lyst å vende oppmerksomheten ut i den tinende hagen

3 kommentarer:

  1. Hei på deg!I dag fikk jeg beskjed fra sykehuset om at jeg er friskmeldt,-altså ikke tegn til spredning.Har venta i over 3 uker på svar fra Radiumhospitalet....uendelige lange dager.Jeg bor i Trondheim,men de sender enkelte prøver dit for å få en endelig bekreftelse,-og godt er det!Føler at jeg har stått på vent noen uker,men kan endelig slippe ned skuldrene...klarer ikke helt å ta det innover meg enda.Min yngste sønn på 14 spurte:Er du som før nå,mamma??Jeg føler at jeg er et annet menneske...høres det rart ut???Dette har vært en påkjenning som jeg ikke ante utfallet av.
    Men uansett,så blir vel alt bedre etter dette!
    Godt å høre at du har gode dager!Vi har våren foran oss,selv om den lar vente på seg i bartebyen!!Ha det godt!

    SvarSlett
  2. Bravo! Da skjønner jeg at du kan puste med magen igjen. Unntakstilstand over!

    Hvor ofte skal du til kontroll? Er du fornøyd med behandlingen på St. Olavs? Jeg går ut fra at det er der du har vært?

    SvarSlett
  3. Jeg skal gå til kontroll hver 3. måned,da blir det vel GU og ultralyd,går jeg ut i fra,og eventuelt CT.
    Jeg er veldig fornøyd med St.Olav!Det er første gang jeg var innlagt på sykehus(foruten to barnefødsler),og synes de har en fagkunnskap som er veldig betryggende.De er gode på info,og ikke minst på det med omsorg.Det overrasket meg stort at selv leger viser medfølelse...

    Jeg regner med at jeg blir fulgt opp i noen år fremover,hvor ofte får jeg vel høre på første kontroll.

    Enn du??Hvordan er dagene dine?

    SvarSlett