tirsdag 13. juli 2010

LItt fra Lofoten før nesa vendes hjemover


Vi gikk en herlig tur til Smørdalskammen den ene dagen. Da får en utsikt i alle retninger, både østover som her, vestover og nordover. Vår venn Føreren står til venstre og forklarer noe for yngstedatter. Utsikten er vestover mot Vågakallen og Henningsvær. På neste bildet er utsikten fortsatt vestover, men vi er kommet lengre opp.


Vår vertinne bader hver dag hele året og her har jeg fanget henne og Sverre. Han plasker i det kalde vannet, mens hun er på vei midtfjords med sindige svømmetak. Selv tok jeg morgenbad to dager. Det var veldig friskt, men derfor også oppkvikkende. Turgåingen ble ellers mest til bilkjøring. Yngstedatter hang med, sovende i baksetet, i noen dager før hun heldigvis frisknet til.

Mens hun ennå var uforklarlig syk, besøkte vi legen på Leknes. Der fant vi denne plakaten som hang på innsiden av glassvinduet til Nav-kontoret. Gardinen har vel gjort at de som jobber der ikke hadde sett det. Vi moret oss i alle fall kostelig.
Jeg hadde ikke tatt med batteriladeren til kameraet, så det er mye som ikke ble fotografert, også. Men bildene sitter i hjertet. Det føles i alle fall slik selv om det er anatomisk tvilsomt.

Det tok litt tid å lande igjen her sør, men så går det seg til. I går var jeg hos legen og fikk tatt CT, i dag har jeg fått cellegift, begge deler på Sykehuset Asker og Bærum. Det er et godt sted å være pasient. I går og i dag har jeg blitt initiert på nettstedet www.iform.no av min yngste datter som også har peppet meg på Dag 2 i treningsprogrammet for "gange" i dag. Vi har intervallgått, lagt ut løypa på nett, sett hvor langt vi har gått og hvor mange minutter vi har brukt per km. I går gikk vi vanlig og da brukte vi 12 minutter på en km, i dag var vi nede i 9 minutter og 20 sekunder. Men så gikk vi heller ikke så mye oppoverbakke. Morsomt og motiverende nettsted, i alle fall. 

Jeg er ikke i tvil om at den forrige cellegiften har virket og går trøstig inn i denne ukas kvaler. Nå i kveld forsterker jeg medisineringen med 20 mg Melatonin. Det blir spennende om bivirkningene dermed blir redusert. Det hadde jo ikke gjort noe, akkurat. Så prøver jeg meg med dobbel dose linfrø, dvs. en teskje i kokende vann om morgenen og en om kvelden. Morgenteskjeen har fungert ypperlig og det går i alle fall an å håpe at en ekstra dose kan redusere den forstoppende virkningen av kvalmemedisinen. Ellers arbeider jeg med å få et enda sunnere kosthold på plass. I dag har jeg laget hjemmelagd majones (egg og olje er bra), pesto og rød pesto i tillegg til Lofot-vertinnens GI-brød. Det var deilig å pusle på kjøkkenet etter besøket på sykehuset. Uansett hvor hyggelig det er der, skaper besøkene en indre uro som litt kjøkkentjeneste hjelper utmerket på.

1 kommentar:

  1. Kom hjem fra Sølandstur no i natt, men måtte rett inn i bloggen. Deilig at du er vel hjemme etter svært gode dager. Håper at bivirkningene er snillere mot de nå, og at du blir kjempesprek til festen. Tenket masse på deg, sender positiver tanker og stålrer til deg. Stå på, dette hjelper!!!!!! Vi er borte neste uke, bare hjemme imorgen, ta en tur om du har ork, og tid da. Klem Lise, ring først!!

    SvarSlett