torsdag 29. juli 2010

Sommer

Når jeg tenker tilbake, er det mest fine sommerbilder jeg ser inne i hodet, så jeg må tenke meg godt om før jeg kan fokusere på den elendige helsa: Ca en uke etter at jeg fikk cellegift, fløy jeg til Hamburg og tok bussen videre til Kiel for vaksine og hyperthermi. Det var så utrolig varmt i Kiel og jeg følte meg ikke sterk, så jeg avlyste hyperthermien og tilbrakte ettermiddagen på hotellrommet. Da det nærmet seg kvelden gikk jeg en liten tur langs bryggene og satte meg til slutt ned for å spise. En deilig, varm sommerkveld i en by ved vannet, etterhvert med godt selskap av en venn, - det ble noe fint å ta med seg. Dagen etterpå tok jeg toget til Bordesholm og vandret gjennom den lille byen til legekontoret som ligger rett ved den lille innsjøen. Der fikk jeg vaksine og god omsorg, denne gangen er jeg utstyrt med antroposofisk kvalmemedisin og noe annet jeg skal sprøyte inn for å styrke de hvite blodlegemene. Jeg er ikke så glad i å gi meg selv sprøyter, men det går nok.

Etter besøket på legekontoret var vi en liten norsk gruppe som dro ned til vannet og spiste matpakkene våre. Sivhønene på bildet hadde unger og underholdt oss med gymnastiske dykkeøvelser og svømming.

Senere på dagen ble jeg hentet på jernbanestasjonen i Kiel av gode tyske venner og kjørt til min familie som bor i et idyllisk steinhus ved vannet nord for Århus. Hagen så strålende ut, men var vanskelig å få gode bilder av, så her kommer bjerkene og buksbomen ved inngangsdøren i stedet for. Veldig vakkert. Der hadde vi en deilig dag med bading og tur i bøkeskogen, og, ikke å forglemme, deilig mat. Kreftene mine kom desidert på banen. Om kvelden kjørte vi til Hirtshals og tok nattfergen til Larvik. Ikke så idyllisk, akkurat, med full ferge og mange trette barn, men veldig idyllisk da vi etter nok en times kjøring var framme i sommernatten på Rørholt og en lykt beveget seg ute på en mørklagt sjø mens det såvidt var mulig å høre skvulpingen fra årene: Far og datter på vei inn mot brygga for å hente oss ut til øya. Der ble det to gode feriedager: Ingenting er som morgenbad i blikkstille og behagelig varmt vann, frokost ved langbordet og en kopp te på benken i solen etter frokost. Dette er et sted med sterke ritualer og jeg er lykkelig for at jeg fikk dem med meg i år, også. Mandag drog vi på båttur med min bror i Kragerø og fikk oppleve enda en annen slags nordisk sommer. Min konklusjon er at jeg har opplevd både dansk, innlands- og kystsommer i løpet av noen få dager. Mmmm. Ikke har helsa hindret meg, heller, men så har jeg også blitt oppvartet på alle bauer og kanter. Enda mer mmmmm.


Det var ikke verst å komme hjem, heller. Etter en deilig familiedag tirsdag, ble det tur og soling på stranden i går. Det har vært mange brennmaneter i år, men de var borte, det var vindstille og varmt og bare å hive seg uti.

I dag har jeg vært på tarmundersøkelse på Bærum sykehus. Det gikk greit denne gangen. Tarmen ser heldigvis fin ut, men det er tumor- og/eller arrvev som lager en slags propp og skaper problemer. Den hyggelige (kvinnelige) legen tok noen biopsier, men inntil vi får svar på dem er det ikke annet å gjøre enn å være fornøyd. Hvis jeg er heldig, får cellegiften og vaksinen tumorvevet til å krympe slik at "proppen" blir mindre. Det er bare å krysse fingrene.

Jeg er i god form, men trettere enn normalt. I morgen skal jeg begynne med sprøytene, så skal vi se om det hjelper.

2 kommentarer:

  1. Hei vennen.
    Takk for oppdatering, og for klemmene, du så bra ut i full fres med gjester fra Tyskland og fresende kjøtt i stekepannen. Du er en tøffing!!!!!!
    Stå på, du Skjærets svar på Tøffe Tom!!
    Glad i deg.
    Lise og Knut.

    SvarSlett
  2. Glad i deg <3

    SvarSlett