torsdag 24. februar 2011

Balder lever opp til sitt gode rykte

Jeg hadde en lang og interessant samtale med Bernt Rognlien på Balder-klinikken i går. - Endelig en norsk lege som ser kreftbehandling i et litt større perspektiv. Han mente selv at han ikke hadde så mye å tilføre meg, av den gode grunn at jeg gjør "det riktige". Det er fint på én måte, men synd på en annen måte: Det er fint fordi det bekrefter at jeg har foretatt noen gode valg, men synd fordi mengden av nye valgmuligheter ikke øker. Mitt mål er jo stabilitet og ingen ny kreftutvikling, og da hadde det vært fint med en stor palett å velge blant etterhvert som det kan vise seg at eksisterende behandling ikke virker.

Rognlien bekreftet mitt inntrykk (fra nettet) av det er stor enighet om standard behandling for eggstokkreft, både her i Norge og i utlandet. I tillegg til cellegift og operasjon(er) som er standard behandling, har jeg fått immunterapi, altså vaksinasjonsbehandling. Nå er det mange ulike cellegifter og mange måter å kombinere de forskjellige på men jeg lar det ligge her. Da jeg hadde siste runde cellegift, kombinerte jeg denne behandlingen med hyperthermi, melatonin, thymus og akupunktur.  Hyperthermi er en slags varmebehandling hvor poenget er at kreftcellene ikke kan overleve høye temperaturer. Jeg har fått lokal hyperthermibehandling i Kiel og "ganzkörper" (= hele kroppen)- hyperthermi hos legene Peters i Bordesholm i Tyskland. Det finnes utstyr til hyperthermie på Haukeland sykehus i Bergen, men det brukes, såvidt jeg vet, bare i studier, mao er dette en behandling som ikke finnes tilgjengelig i Norge, og dessverre heller ikke i Sverige og Danmark. Melatonin i høy dose skal kunne hjelpe mot bivirkningene av cellegiften. Thymus skal styrke immunforsvaret. Akupunkturen la jeg til selv, fordi jeg syntes det bidrog til å avhjelpe den store trettheten. Etter at cellegiftbehandlingen var slutt, kuttet jeg ut både Thymus og Melatonin. Uansett, denne kombinasjonen gjorde at jeg hadde det bedre i cellegiftperioden enn noen gang før. I tillegg til denne behandlingen, har jeg fått, og får stadig, råd om kosthold og kosttilskudd hos den amerikanske ernæringsfysiologen Jeanne Wallace. Rognlien mente at hun også var kostholdsrådgiveren til Servan-Schreiber, så da er jeg jo i godt selskap.

Kost og kosttilskudd er følgelig tatt godt hånd om, i alle fall så langt jeg klarer å følge rådene. Jeg hadde funnet fram en del off-label medisiner som er brukt i behandling av eggstokkreft i USA, som jeg la fram for Rognlien. Han kjente til noen av dem, men ville gjerne lese seg opp på de som han ikke kjente før vi tok noen beslutning om hva jeg skal gjøre videre. Jeg vil uansett konferere med professor Fändrich i Kiel før jeg gjør noe, og dit skal jeg i neste uke. Mandag skal jeg hente en CD med CT, slik at Fändrich kan se på bildet. Onsdag får jeg min første norske vaksine og uka etter skal jeg på evaluering på Radium. Så nå går det unna. Det blir spennende å se om svulstområdet er stabilt eller om det har vokst. Det kan bli vanskelig å tolke det, siden det visst er vondt å se forskjell på arrvev og tumorvev. Den som venter får se.

Jeg er litt plaget av at jeg må løpe på do etter så og si hvert måltid, men Rognlien mente det ikke var så rart ettersom jeg er operert i blære og endetarm. Om jeg blir bekymret for at svulsten vokser og stenger avføringen, kan det gi stress som forverre situasjonen, også, så her er det ikke godt å vite hva som er hva.

Rognlien fortalte at Balderklinikken har noe klinisk erfaring med kombinasjonsbehandling av intravenøs C-vitamin og DCA (klorert eddiksyre). Det er absolutt interessant. De er for øvrig nøye med at de bare tilbyr behandling som supplerer sykehusbehandling, og ikke alternativ behandling.

3 kommentarer:

  1. Sounds great that you have met up with dr Rognlien. what a lot of research you've done!
    i have been busy getting myself another hearing aid for the left ear so now hopefully i will be able to understand a bit more of the conversation.
    xx

    SvarSlett
  2. Flott at Rognlien kan prøve å samle all info og sette alt dette litt i system. Han er en flink doktormann!!! At CA 125 var bra, er veldig fint, jo.
    Du er vel selv egentlig den som kan mest om din helse nå, og det er DIN kropp det gjelder, du kjenner deg selv best. Bare det å få bekreftet dine ståsted, er supert, og med tyskerne og Balder, ditt supre kosthold!!!!! (jeg beundrer deg), så holder alt dette deg virkelig godt oppe. Et lite glass vin i ny og ne MÅ du vel kunne unne deg? Det handler jo også om livskvalitet, og du er så nøyaktig med inntak ev vått og tørt, så en liten utskeielse er vel ok. Nå skulle vi bare ønske at du fikk et par kilo på deg, hils magen din fra meg og be den komme opp å virke igjen!!!! Ha en fin snøhelg, vi spurter fra sofakroken her med 2 barnebarn!!
    Klem Lise i Lia.

    SvarSlett