lørdag 4. september 2010

Tiden går og forkjølelsen består

Allerede har jeg vært mer enn en uke i Berlin. Her er jeg på vei ut i gaten. Bildet er tatt av min yngste datter som fikk kamera i fødselsdagsgave i tillegg til Berlin-helg. Hun ble glad og fornøyd og tok kameraet i bruk med det samme. Det er mulig at hun også sørget for forkjølelsen som jeg har kunnet kose meg med de siste dagene, men det er slett ikke sikkert. Ventilasjonsanlegg på fly er sikre måter å fordele bakterier på, så det kan like gjerne være et redusert immunforsvar som har fått overdose. Det kan være det samme, jeg har i alle fall vært litt forkjølet og dermed følt meg ekstra flink når jeg har gjennomført mine vaktmesterforpliktelser her i leiligheten. Hver gang vi kommer, går vi gjennom skap og skuffer, sykler og hva det nå måtte være, hiver og reparerer, kjøper nytt og kaster gamle brosjyrer osv. Det er på mange måter en hyggelig måte å ta leiligheten i besittelse på, men det krever turer til IKEA, Bauhaus, Domäne og lokale butikker med lim og sykkelslanger. Slik går nu dagan, som nordlendingen ville sagt.

Men i går kom det mer besøk, denne gangen av en god, gammel venninne og i dag kom Siri, datter nr 2, fra konferanse i Montreal sammen med sin mann Haakon. Nå ligger damene som slakt og "leser" (det kan jo hende at de leser, men jeg tror kanskje de sover) mens Haakon er ute og beser nabolaget. Tidligere i dag har venninnen og jeg vært på Folsom Street Festival, i alle fall såvidt, etter at vi oppdaget at den overveldende tettheten av lærkledde menn med eller uten naken rumpe i buksene skyldtes at de skulle på festivalen. Etterpå har vi brukt Wikipedia som kilde til å skjønne mer av fenomenet, som ærlig talt virker temmelig brutalt og ikke så lite fryktinngydende på nært hold: Hundrevis av lærkledde menn i alle aldre, noen i uniformer, noen med kjettinger og håndjern, noen med naglekledde masker og noen i mer eller mindre normal bikerklær, er faktisk ganske voldsomt å se på. Men dermed har vi sett en homoseksuell subkultur på nært hold, en subkultur som visstnok skal ha sitt utspring i bikerkulturen og mange homsers ønske om å slippe å bli feminiserte, men som også er en kultur som henger tett sammen med lærfetisjisme og BDSM (Bondage, Dominance, Sadisme ig Masochisme), i følge Wikipedia.

Er det rart at Berlin virker oppkvikkende? Jeg tenker i alle fall ikke mye på at jeg er syk for tiden (forkjølelsen unntatt). Det har alt å si at en får noe annet enn seg selv å tenke på og det fikk jeg virkelig i dag. Så mangfoldig mennesket er.

1 kommentar:

  1. Hei igjen, du forkjølede venninne i Berlin!
    Nei, flyturer er IKKE av det gode med nedsatt immunforsvar, har mer en en gang overveiet maske ved lengre turer!! Håper det går fort over.
    Den festivalen hopper vi vel over, antar jeg, bare rumper har vi vel nok av selv, tenker jeg da, men intet menneskelig skal være oss fremmed, så nå har vi "lært" dette også. Savner deg her hjemme, men koser oss med tanken på helgen. Klem Lise i Lia.

    SvarSlett