fredag 21. juli 2006

Hybris

"Hybris" er "(i gr. mytol.) den synd å heve seg i overmot over de begrensninger gudene har satt for menneskene // ( litt.) overmot i sin alm.", står det i Fremmedordboka. Da jeg satt i en stol i Anes leilighet i går kveld og så på de andre arbeide, tenkte jeg at bloggen jeg hadde skrevet tidligere på dagen absolutt kunne tolkes som hybris. Det viste seg nemlig at jeg ikke orket så veldig mye av montering av IKEA-møbler, lamper osv. da vi først kom til leiligheten. Derimot gikk det fint å sitte stille i en lenestol med en tekopp! Nåja, jeg bidrog med å vaske og rydde i kjøkkenskapene, så helt ubrukelig var jeg ikke. (Dessuten har jeg alltid vært god til å mene noe og en posisjon i stol med tekopp egner seg utmerket til det!). Men det ser ut som "pusling" er mitt område nå. Å pusle i eget tempo går fint, faktisk, ikke minst når selv en enkel bruksanvisning fra IKEA virker uoverkommelig.

I dag har jeg badet med Eli som kom på besøk, vi har plukket bringebær og jeg har klippet en busk. Herved definert som "pusling".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar