mandag 7. juni 2010

Mandag

Sommeren kom ordentlig til oss denne helgen og det gjorde godt. Fredag morgen hygget jeg meg med min yngste datter som jeg kjørte på jobb før jeg skulle hjerteundersøkes på Radiumhospitalet. Undersøkelsen bestod av å få en sprøyte med noe som skulle merke noen blodceller, deretter skulle jeg vente litt før jeg ble injisert med et radioaktivt stoff. Dette må åpenbart til for at legen skal se hva som skjer i hjertet når bildene blir tatt. Jeg lå pent på en benk og lot meg fotografere. Den unge mannen som stod for gjennomføringen var blid og hyggelig, men jeg blir likevel litt slått ut av det hele. Kanskje radioaktiviteten også har noe med saken å gjøre. Det ble i alle fall en stille fredag kveld alene hjemme før Sverre kom fra Svalbard.

Jeg begynte å skrive en oversikt over hvilken behandling jeg har fått når, som jeg for øvrig tror jeg er ferdig med nå. Dessuten har jeg laget en oversikt over hva jeg tar av tabletter etc og jeg har brukt litt av helgen til å lese en artikkel om behandling av terminal kreft, som jeg har fått anbefalt. Jeg pleier å si at dersom jeg hadde vært interessert i kreft, hadde jeg blitt lege eller sykepleier. Nå er jeg nødt til å presse meg selv til å interessere meg litt mer enn jeg ellers ville gjøre. Vanskelig å få det noe særlig lystbetont, men vi gir oss ikke! Det hadde vært fint om jeg kunne satt sammen et behandlingsregime nå før jeg får cellegift som gjør meg så mye mindre energisk og handlingsdyktig. Mange av elementene i behandlingsregimet er bestemt, dvs. både cellegift og immunterapi, men det kan være utfyllende elementer som jeg bør finne fram til, både kosttilskudd og "off label". Foreløpige forsøk tilsier at det er mye det ikke er lett å få tak i. Men hva sa jeg; vi gir oss ikke!

Ellers har jeg litt hodepine, men det kan være herpesmedisinen som skaper den. Jeg skal ta det opp med fastlegen i morgen og se om det er noe vi kan gjøre med det.

1 kommentar:

  1. Hei vennen. Ja, det er en diger jobb å være syk, men jammen gjør du, som vanlig en grundig jobb.
    Lurt å ha ting listet opp, mye reagerer med eller mot hverandre, av all kjemien, og siden du er på flere steder, og får ulike mdisiner, så er det ekstra smart å følge med og å være oppdatert selv. Vi er vel vår egen kropp nærmest, pleier jeg å si. FØLG med så godt du kan, før du blir kvalm og litt utslått. Likte overhode ikke ordet terminal, du gir deg IKKE. Husk hva de sa på R. Det er litt tungt i luften nå, etter all varmen, så hodepinen kan jo komme av trykkending også? En god klem fra en beundrende medsøster. Lise.

    SvarSlett