mandag 18. oktober 2010

Enda en melding

Her går det unna. I dag har jeg prøvd å få litt orden på livet. Haha.

Først har jeg skrevet mail til kostholdseksperten Jeanne Wallace i USA som "holder i" kostholds- og kosttilskuddsregimet mitt. Ellen i USA har foreslått jeg jeg tar noen dager på et Kushi institutt for makrobiotisk kosthold og behandling når jeg først kommer til USA, men jeg må sjekke at Wallace er enig i at det er lurt. Det kan godt være et poeng å lytte til flere profeter og gjøre flere saker på en gang, men jeg må være sikker på at det ikke skaper problemer.

Dernest har jeg ringt doktorgradsstipendiaten som skulle gjennomføre studiet med vaksinasjon i Oslo for å høre hvordan det går. Hun var veldig søt og imøtekommende, men studiet er for det første beregnet på platinum-resistente pasienter og for det andre kommer det neppe i gang før utpå vinter-/vårparten. Jeg er ikke platinum-resistent ennå, dvs. at jeg fortsatt tåler cellegifter som f.eks. Carboplatin. Så jeg passer ikke inn i studiet og ikke kan jeg vente så lenge, heller. Vaksinasjonen bør komme i gang med en gang cellegiftbehandlingen er over. Det ser ut som om den eneste muligheten min fortsatt er "compassionate use". Den hyggelige stipendiaten skulle ta kontakt med "øverste sjef" og høre om hva som kunne gjøres. Vi var enige om at det sikkert var bedre at hun gjorde det enn at jeg gjorde det. Når hun har snakket med ham, skal hun ringe meg. Så det er ennå et lite håp.

Deretter ringte jeg til Nav. Nå er jeg i utgangspunktet ikke ute etter Nav, bare så det er sagt. Men ettersom jeg ikke hadde fått noe svar på brev fra august til Nav Internasjonalt, ringte jeg dit. Situasjonen er ganske enkelt at jeg har fått et brev fra Nav om at de kuttet arbeidsavklaringspengene mine fra august, siden jeg er tilkjent uføretrygd, men så har jeg aldri fått noen uføretrygd. Hos Nav Internasjonalt gravde en effektiv dame seg ned i saken og sa at det slett ikke stemte at jeg hadde fått uføretrygd, men at saken fortsatt var til behandling og at jeg neppe kunne regne med noen penger før i november. Hun mente jeg burde snakke med Nav lokalt for å høre om de evt kunne utbetale arbeidsavklaringspenger i mellomtiden, men selvsagt slik at det utbetalte beløpet ville bli trukket fra senere utbetaling av uføretrygd. Jeg ringer "min" dame i Asker Nav, som lover å undersøke saken, og så går jeg ut på tur med hunden.

Mens jeg er ute, ringer telefonen, denne gang med mannen som er saksbehandler for uføretrygd i Asker Nav, tydeligvis litt frustrert over at jeg ikke hadde ringt til ham først. Det ble en underlig seanse, for jeg hørte ikke så godt pga biltrafikken og ropte nok høyere enn jeg normalt ville gjort. Den stakkars mannen ble i alle fall ganske fortvilet etterhvert og ville snakke med "områdeansvarlig", jeg tror det var det ordet han brukte, og så ville han ringe meg igjen. Det har han ikke gjort. Men han fikk gjort rede for at jeg ikke kunne få noen arbeidsavklaringspenger utbetalt, for da ville det så lett bli rot når de skulle trekke fra uføretrygd-utbetalingen (når den kommer)!

1 kommentar:

  1. Hei, jeg ville bare vise til lovverket med henblikk på hvor uprofesjonelt du har blitt møtt. Det burde ikke kunne gå an! Du burde snarest ta kontakt med teamlederen til denne personen som står ansvarlig for hans agering, legge frem lovforslaget og kreve et svar iht. dette. Jeg håper det vil kunne være til noe hjelp. Riktig lykke til.

    Mvh
    Jeanine:

    Lovforslag om arbeidsavklaringspenger Ot. prp. nr 4 (2008-2009)

    (…) Det foreslås også at det skal kunne gis arbeidsavklaringspenger i inntil åtte uker når mottaker pga. sykdom skal vurderes for uførepensjon.

    Dersom krav om uførepensjon ikke er behandlet i løpet av den fastsatte perioden, skal denne kunne forlenges i inntil åtte nye uker (...)

    http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/dok/hoeringer/hoeringsdok/2007/horingsnotat-med-forslag-om-a-erstatte-r.html?id=493754

    SvarSlett