mandag 18. oktober 2010

Helg i Göteborg

Det var kaldt i Göteborg. Det vil si, det var vel ikke kaldere enn en kan forvente i solskinn i Norden i midten av oktober, men Siri og jeg hadde ikke helt rukket å tilpasse oss. Ullbuksene lå hjemme i skapet. Likevel fikk vi fine turer. Bildet over er fra søndagens utflukt til Nääs Slott, som jeg gjerne ville vise Siri. Eiketrærne hadde jeg ærlig talt ikke tenkt så mye på før, men jeg har hatt mange hyggelige opphold på det gamle slöjdlärarsenteret i den vakre parken ved innsjøen og ville gjerne dele gleden over dette vakre stedet med min datter. Vi gikk en tur, men ikke veldig langt. Jeg er ikke så sterk og var redd for å ta ut alle kreftene før jeg skulle kjøre fire timer hjem alene.

Dagen før var jeg i Botanisk Hage med min gode Göteborg-venninne, som jeg ikke hadde sett på flere år. Det var også veldig kaldt, men der kunne vi, i det minste, søke tilflukt i drivhusene. Flott å oppleve at vennskapet er like inspirerende på tross av tiden som har gått. Det var en stor glede.
Om ettermiddagen vandret Siri og jeg rundt i byen, helt til vi ble sultne og måtte ha oss litt mat. Deretter vandret vi hjem til B &B i et fantastisk murhus og tilbrakte kvelden med bøker og film. Så nå har også jeg sett Gudfaren 2, i alle fall mye av den. Det er helt uforståelig for meg at dette skal være en viktig film, for ingen av menneskene har noen form for troverdig utvikling, etter min mening. Kvelden før så jeg "Dangerous Liasons" med Glenn Close og John Malkovich mens Siri var ute med kollegene sine. Jeg har et hav av gamle filmer å velge i, det er så mange jeg aldri har sett. - Og jeg som elsker å gå på kino!

Jeg kjenner i kroppen at det har vært en uke uten trening og med cellegift. Onsdag reiser jeg til Hamburg og Bordesholm igjen for å få vaksine, så det er bare å holde koken. Da jeg kom hjem i går lå det et brev fra Skatt Øst  om at jeg ikke kommer til å få fradrag på skatten for usedvanlig store kostnader pga sykdom. Det skal åpenbart ikke være lov til skaffe seg behandling en ikke kan få i Norge uten å straffes på pungen så det svir. Begrunnelsen er at "det offentlige har et tilbud for den type sykdom eller svakhet skattyteren lider av." Det var et slag i ansiktet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar