mandag 22. november 2010

Autumn in New York

Her er det bare høst og ikke vinter. Dessverre har noe skjedd som gjør det umulig å laste opp bilder fram kamera til laptop, så jeg får ikke vist trær med høstfarger og bylandskap uten snø. Men tro meg på mitt ord.

Jeg har hatt et sterkt ønske om å komme til New York i år og nå begynner jeg å skjønne hvorfor. Det er ikke for å rømme unna snø og kulde, selvom det er en hyggelig bieffekt. Jeg har drømt om å vandre rundt i byen, å bare være, å se på folk, snuse inn lukter og se på lyset mellom husene, og, selvsagt, å se på selve husene, også. Men jeg har kanskje ikke helt skjønt hvor denne lengselen kom fra eller hva den skyldtes. Når jeg er her, skjønner jeg mer. Da jeg "oppdaget" New York i 1986 og 1987, opplevde jeg byen så intenst. Jeg følte meg veldig heldig som fikk anledning til å være her, i mange år hadde jeg reist veldig lite og var utrolig glad for alt jeg fikk oppleve. Takket være venninnen som jeg også bor hos nå, fikk jeg del i et litt Woody Allensk univers med kunstnere og intellektuelle, - vi var på utstillingsåpninger, på spennende konserter og dansesteder osv. En ny verden åpnet seg på mange måter,  en verden som jeg opplevde at jeg passet inn i og likte meg i. Dessuten er byen rammen om begynnelsen på Sverres og min kjærlighetshistorie, så det er ingen tvil om at jeg levde intenst her.

Jeg tror nå at lengselen etter New York har vært en lengsel etter den livsappetitten som jeg hadde den gangen. Når jeg går rundt her, husker jeg begeistringen. Det kunne være all den spennende maten, det kunne være småsaker jeg så og gjerne ville ha med hjem til ungene mine, det var ikke nødvendigvis "de store spørsmål" jeg var opptatt av, men slikt som fryden over alle de forskjellige menneskene på subwayen. Dette kan virke litt narsisistisk, kanskje, men jeg opplever det selv som en innsikt om at det finnes en grunnleggende livsbegeistring som jeg må ha tak i. Den er litt vanskeligere å få øye på i novemberhverdager hjemme, slik er det bare.

Rent konkret har jeg vandret her nede i området rundt South Street Seaport, hvor jeg bor, og i dag herfra og opp til Chinatown, Soho og Grenwich Village. Jeg kjøpte noen bøker i en herlig bokhandel og satte meg i solen på en benk ved Washington Square og leste en stund. Lunsjen var på den franske kafeen Café Gitane i Soho. Der spiste jeg salat av palmehjerter, det var nytt for meg, men veldig godt sammen med endive, avokado, reddiker og kyllingbiter, lyst og vakker i fargen. Min vertinne har blitt forkjølet, så det ble ikke noe av konserten vi skulle vært på i går, men jeg har vært så kveldstrøtt at det ikke var noe problem å bli hjemme. Nå tror jeg jetlagen er overvunnet. Ellers sover jeg på sofaen og våkner med utsikt til Brooklyn Bridge. Hadde teknikken virket, skulle du fått se et fint soloppgangsbilde.

Det har tatt litt tid å ordne matinnkjp som passer med min diett. Her er fabelaktig mange gode kaker i denne byen, og jeg, som vanligvis ikke har noen problemer med å holde meg unna sukker, får litt vann i munnen nå og da. Men trøsten er at jeg føler meg flink når jeg ikke faller for fristelsene. Det er alltids noe.

6 kommentarer:

  1. Høres utrolig flott ut Trine, hils Zette masse fra meg (regner med at det er henne du er hos), kan virkelig se den fantastiske utsikten utover broa for meg, jeg var nemlig hos henne i 1999 sammen med pappa. Ha en fortsatt god tur. Klem fra Katinka

    SvarSlett
  2. høres ut som om du koser deg! Kom tilbake fra 3 uker i India, til snøstorm! Hallenskog ser ut som et eventyr, så idag skal jeg ut og ta bilder! Opp til Sund igjen i morgen kveld, kjenner det blir deilig å komme tibake nå. Kos deg masse videre i NY, så snakkes vi! Glad i deg:-)

    SvarSlett
  3. Hei Trine, glad jeg tok en tur innom bloggen din i dag!
    Nyter hvert ord av det du skriver, godt å lese at du har det så bra, New York var midt i blinken for deg nå !:)
    Her i Vollen er -4 og litt vind, friskt og godt!
    Kos deg videre i NY :)
    klem Marta

    SvarSlett
  4. Dette høres jo genialt ut for deg nå, Trine.
    Jeg skjønner godt!begeistringen over denne byen.
    Har en plan selv om å komme tilbake når man kan få liggeplass på turistklasse;-))
    Ha det fortsatt supert!
    Ingrid

    SvarSlett
  5. Du skriver så fint og jeg er glad for jeg kan lese hvor glad du er mellom linjene. Vi tenker på deg.
    EE

    SvarSlett
  6. Det høres herlig ut. NY på denne tiden er fin, - herlig høstvær og vakkert i parkene. Jeg kjenner meg igjen. Ha gode dager og unn deg en lunch i Boat House i Cetral Park hvis du kommer dit.
    Mikkel

    SvarSlett